Strona główna » Z regionu » Kontrakt podpisany. Są miliardy dla Małopolski, w tym na łącznik autostradowy

Kontrakt podpisany. Są miliardy dla Małopolski, w tym na łącznik autostradowy

13 listopada w Krakowie został podpisany Kontrakt Terytorialny dla Małopolski. To umowa między samorządem województwa i rządem dotycząca najważniejszych dla regionu inwestycji. Podpisali ją: ze strony rządu – Adam Zdziebło, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju, ze strony Samorządu Województwa – marszałek Marek Sowa oraz wicemarszałek Roman Ciepiela. Na liście podstawowej Kontraktu Terytorialnego znalazły się inwestycje o łącznej wartości ok. 24 mld zł, a wśród nich na bocheński łącznik autostradowy.

Kontrakt Terytorialny jest nowym instrumentem uzgadniania przedsięwzięć między rządem a samorządem województwa, dzięki któremu środki finansowe zostaną skoncentrowane na najważniejszych dla Małopolski zadaniach rozwojowych. To wzajemne zobowiązanie strony rządowej i samorządowej, którego przedmiotem są wspólnie uzgodnione cele rozwoju dotyczące regionu, zasady ich realizacji, konkretne przedsięwzięcia priorytetowe oraz sposób ich koordynacji.

Projekty drogowe:

  • Droga S-7 Warszawa – Rabka, na odcinku Lubień – Rabka (3,46 mld zł);
  • Droga S-7 Warszawa – Rabka, na odcinku granica województwa – węzeł Igołomska w Krakowie (2,89 mld zł);
  • S-1 Pyrzowice – Bielsko Biała (3,8 mld);
  • Przygotowanie dokumentacji dla drogi krajowej Brzesko – Nowy Sącz i budowa odcinka Łososina Dolna – Nowy Sącz po zakończeniu prac dokumentacyjnych. (500 mln zł);
  • Obwodnica Zabierzowa w ciągu DK79 (400 mln zł);
  • Obwodnica Zatora w ciągu DK28, odcinek o długości 2,4 km (46 mln zł);
  • Obwodnica Dąbrowy Tarnowskiej w ciągu DK73 (220 mln zł);
  • Obwodnica Nowego Sącza w ciągu DK28 (30 mln zł);
  • Budowa nowego węzła na autostradzie A4 w Podłężu oraz połączenie Niepołomickiej Strefy Inwestycyjnej z siecią dróg międzynarodowych (70 mln zł);
  • Węzeł „BOCHNIA”: Budowa połączenia autostrady A4 z drogą krajową nr 4 – węzeł „Bochnia” (95 mln zł);
  • Węzeł „WIERZCHOSŁAWICE”: (a) Budowa połączenia autostrady A4 z drogą wojewódzką nr 975 – węzeł „Wierzchosławice”; (b) Budowa połączenia węzła autostrady A4 w Wierzchosławicach ze Strefą Aktywności Gospodarczej w Tarnowie (135 mln zł).

Projekty kolejowe:

  • Prace na linii kolejowej E-30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej – odcinki na terenie województwa małopolskiego (1,7 mld zł);
  • Prace na linii kolejowej nr 93 na odcinku Trzebinia – Oświęcim – Czechowice Dziedzice – odcinki na terenie województwa małopolskiego (438 mln zł);
  • Prace na liniach kolejowych nr 138, 161, 180, 654, 655, 657, 658, 699 na odcinku Gliwice – Bytom – Chorzów Stary – Mysłowice Brzezinka – Oświęcim oraz Dorota – Mysłowice Brzezinka – odcinki na terenie województwa małopolskiego (300 mln zł);
  • Prace na linii kolejowej nr 8 odc. Skarżysko Kamienna – Kielce – Kozłów – odcinki na terenie województwa małopolskiego (110 mln zł);
  • Prace na liniach kolejowych nr 62, 660 na odcinku Tunel – Bukowno – Sosnowiec – odcinki na terenie województwa małopolskiego (220 mln zł);
  • Modernizacja linii kolejowej Katowice – Kraków (szybkie połączenie) – (1,68 mld zł);
  • Budowa łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki (359,8 mln zł);
  • Budowa nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna oraz modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz (6 mld zł);
  • Rewitalizacja linii kolejowej nr 117 odc. Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona – Wadowice – granica województwa (160 mln zł).

Infrastruktura ochrony zdrowia:

  • Nowa siedziba Szpitala Uniwersyteckiego Kraków-Prokocim (wieloletni program rządowy o szacunkowej wartości 1,23 mld zł. Przy czym dofinansowanie z budżetu państwa ma wynieść 800 mln zł, a środki własne inwestora – 430 mln zł. Dodatkowo Zarząd Województwa Małopolskiego zadeklarował przeznaczenie z regionalnego programu operacyjnego 60 mln euro na doposażenie szpitala).
  • Przebudowa Uniwersyteckiego Szpitala Dziecięcego w Krakowie (wieloletni program rządowy, wartość kosztorysowa – 201,3 mln zł).

Oprócz list podstawowych są także listy rezerwowe z inwestycjami, których realizacja uzależniona jest między innymi od dostępności środków finansowych. Projekty warunkowe opiewają na ok. 9,5 mld zł.

W pozostałych obszarach planowanych do objęcia Kontraktem Terytorialnym negocjacje nie zostały jeszcze zakończone. Ich dalszy przebieg jest uzależniony od wyników ustaleń z Komisją Europejską odnośnie sposobu wykorzystania środków z funduszy strukturalnych w okresie 2014-2020. Rozmowy w tych obszarach będą prowadzone po zakończeniu negocjacji programów regionalnych oraz wypracowaniu zasad wsparcia dla programów krajowych.

Źródło: Województwo Małopolskie

Czytaj również:
Podpisano umowę na łącznik autostradowy;
Środa: Podpiszą umowę ws. łącznika autostradowego;
Coraz bliżej łącznika autostradowego;
Sukces Małopolski: Mamy milardy złotych na rozwój. Na łącznik autostradowy w Bochni jest przeznaczone 95 mln zł;
S. Bukowiec ws. łącznika autostradowego: Wariant III łącznika jest cały czas w projektach, trzeba go przeanalizować i do tego wrócić;
O łączniku autostradowym na sesji rady powiatu;
Łącznik autostradowy: Półroczne opóźnienie przez zażalenie wójta, które zostało uchylone;
Starosta bocheński kontra wójt gm. Bochnia: Kto ma rację? – materiał TV;
Łącznik autostradowy oddany do użytku w 2017 r.? – galeria zdjęć;
Radny Maciej Fischer na sesji ws. budowy łącznika A4 z DK94;
Czy da się wykreślić ze studium konfliktowy wariant zjazdu z autostrady? – materiał TV;
Rada gm. Bochnia: należy zaprzestać kłamliwej propagandy ws. łącznika autostradowego;
Starosta bocheński nt. łącznika autostradowego;
Powiat i miasto ws. łącznika autostradowego: wójt blokuje budowę;
Wójt krytykuje miasto i powiat ws. łącznika autostradowego.

Zobacz także

Kierujący uciekał przez policjantami, bo nie miał prawa jazdy.

Policjanci z Wydziału Ruchu Drogowego brzeskiej komendy po pościgu zatrzymali 24-letniego mężczyznę kierującego osobowym Volkswagenem, który nie zatrzymał się ...

1 komentarz

  1. Tak dla budowy linii Podłęże-Szczyrc! Pozwoliłoby to na skrócenie czasu jazdy z Krakowa do Nowego Sącza do godziny, do Limanowej do 45 min, do Zakopanego do 1,5 godziny. Czasy bezkonkurencyjne wobec autobusów i bardzo konkurencyjne wobec samochodów. Ta linia to szansa na normalną komunikację publiczną w Beskidzie Wyspowym, Sądeckim, pod Tatrami. Szansa na zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza w Krakowie i Nowym Sączu. Linia w połączeniu z modernizowaną do 250 km/h Centralną Magistralą Kolejową pozwoliłaby na przejazd do Zakopanego z Warszawy w 3 h 45 min. Nie do osiągnięcia kiedykolwiek przez żadne samochód! Linia również bardzo ważna dla ruchu towarowego za granicę.

    Zapraszam do poparcia akcji: POCIAGAUTOBUSGORY

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

CAPTCHA
Change the CAPTCHA codeSpeak the CAPTCHA code