Strona główna » News » Łącznik autostradowy: Półroczne opóźnienie przez zażalenie wójta, które zostało uchylone

Łącznik autostradowy: Półroczne opóźnienie przez zażalenie wójta, które zostało uchylone

Na sierpniowej sesji bocheńscy radni mieli okazję dowiedzieć się, jak wygląda bieżący stan zmierzający do zrealizowania łącznika autostradowego w Bochni. Na obrady przybyli: Paweł Mieszkowski, projektant łącznika oraz Robert Górecki z Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie. Radni pytali m.in. o powód tak długiego czasu uzyskiwania decyzji środowiskowej oraz o to, kiedy ta decyzja zostanie wydana i pozwoli na dalsze działania związane z budową łącznika autostradowego.

Wariant preferowany ma pozytywne uzgodnienie przede wszystkim Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w miejscu włączenia drogi krajowej, ponieważ był to taki punkt newralgiczny i budzący wiele kontrowersji. Taki wariant został zaproponowany jako preferowany decyzji środowiskowej, która obecnie jest procedowana. Jesteśmy na etapie już wydanego postanowienia o zakresie raportu oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. Ten raport został opracowany i w najbliższym czasie zostanie przedłożony organowi do dalszego postanowienia. Można się spodziewać, że do końca roku ta decyzja środowiskowa powinna być wydana i będzie można rozpocząć dalsze kroki w zakresie prowadzenia tej inwestycji – mówił Paweł Mieszkowski, projektant łącznika.

Przewodniczący rady, Kazimierz Ścisło, dopytywał, jakie będą dalsze kroki, jaki jest przewidywany harmonogram prac przy łączniku autostradowym.

Podstawowym elementem, jaki jest do uzyskania celem dalszego procedowania, przygotowywania zadania, jest decyzja środowiskowa. Decyzja będzie z rygorem natychmiastowej wykonalności i dalsze plany są takie, że albo będzie wykonywany projekt w roku 2015, czyli opracowanie dokumentacji projektowej, wykonawczej wraz z uzyskaniem decyzji umożliwiającej realizację zadania, czyli tzw. decyzję ZRID, albo ogłoszenie przetargu w systemie “zaprojektuj i wybuduj”. Najważniejsze jest uzyskanie decyzji środowiskowej, bo to otwiera furtkę do dalszego przygotowania realizacji zadania – poinformował Robert Górecki z Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie.

Kazimierz Ścisło poruszył jeszcze kwestię dotyczącą tego, iż było już wydanych kilka decyzji środowiskowych, jednak ze skutkiem negatywnym dla realizacji tej inwestycji. Dlatego przewodniczący rady pytał czy dalej jest zagrożenie, że ktoś może stanąć na przeszkodzie w realizacji tej inwestycji, co może spowodować dalsze opoźnienia.

Wpływu na składanie odwołań, zażaleń Zarząd Dróg Wojewódzkich ani miasto nie ma w żaden sposób. Ostatnie zażalenie, które wpłynęło od postanowienia Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, było to zażalenie pana wójta Jerzego Lysego, które wydłużyło pozyskanie decyzji środowiskowej. Nie mogę zapewnić, że nie będzie takich kwestii – mówił Robert Górecki.

Głos w dyskusji zabrał radny Adam Korta, który zwrócił uwagę, dlaczego łącznik autostradowy nie jest realizowany.

Z racji tego, że widzimy, że inwestor, czyli w tym przypadku ZDW, który wspólnie działa z gminą miastem Bochnia oraz powiatem bocheńskim de facto jest przygotowany, aby to zadanie jak najszybciej realizować. Są nawet zabezpieczone środki w Wieloletniej Prognozie Finansowej. Więc gdyby ta decyzja środowiskowa była już z rygorem natychmiastowej wykonywalności, nic by nie stało na przeszkodzie, aby ZDW jak najszybciej mogło ogłaszać przetarg w trybie “zaprojektuj i wybuduj” bądź najpierw przetarg na projekt, a potem na wykonawstwo. Widać ewidentnie, że głównym hamulcowym całej tej inwestycji jest wójt gminy Bochnia, Jerzy Lysy, bo to było główne zażalenie do postanowienia Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska i to spowodowało, że to postępowanie się wydłużyło – podkreślał radny Adam Korta.

Radny Adam Korta zapytał też Roberta Góreckiego z ZDW czy Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska zgodził się z tym zażaleniem wójta czy też nie.

Jeżeli się nie zgodził, to na co się powołał Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska? – pytał radny.

Zażalenie pana wójta jest kwestią ostatnich kilku miesięcy. Wcześniej były ustalenia związane z GDDKiA, protestami mieszkańców i ostatnia kwestia to właśnie zażalenie wójta Jerzego Lysego złożone w kwietniu 2014 r. Decyzja Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska była w sierpniu, czyli po 4 miesiącach. Była następującej treści: zażalenie zostało uchylone. Czyli podtrzymane zostało postanowienie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska – poinformował Robert Górecki z Zarządu Dróg Wojewódzkich.

Gdyby takiego zażalenia nie było, to taką decyzję środowiskową moglibyśmy mieć już w czerwcu bądź lipcu. Można powiedzieć, że przez jedną osobę, która złożyła zażalenie, pojawiło się opóźnienie w realizacji tej inwestycji w wysokości pół roku. Nie kwestionuję zażalenia, bo każdy ma prawo złożyć zażalenie, ale jeżeli Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska nie zgodził się z wnioskiem pana wójta, to niewątpliwie trzeba powiedzieć, że to spowodowało przyhamowanie tejże inwestycji i można byłoby ją w tym roku rozpocząć – stwierdził radny Adam Korta.

Zobacz również:
Starosta bocheński kontra wójt gm. Bochnia: Kto ma rację? – materiał TV;
Łącznik autostradowy oddany do użytku w 2017 r.? – galeria zdjęć;
Radny Maciej Fischer na sesji ws. budowy łącznika A4 z DK94;
Czy da się wykreślić ze studium konfliktowy wariant zjazdu z autostrady? – materiał TV;
Rada gm. Bochnia: należy zaprzestać kłamliwej propagandy ws. łącznika autostradowego;
Starosta bocheński nt. łącznika autostradowego;
Powiat i miasto ws. łącznika autostradowego: wójt blokuje budowę;
Wójt krytykuje miasto i powiat ws. łącznika autostradowego.

Zobacz także

Powiat przygotowuje się do masowych szczepień

Trwają przygotowania do organizacji masowych punktów szczepień w naszym powiecie. Takich punktów na powiatowej mapie będą dwa, zlokalizowane ...

2 komentarze

  1. PRECZ Z WÓJTEM HAMULCOWYM

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

CAPTCHA
Change the CAPTCHA codeSpeak the CAPTCHA code