21 marca 2013 r., kino Regis zaprasza na kolejne spotkanie w ramach Dyskusyjnego Klubu Filmowego „Maciste”.
Czwartkowe spotkanie będzie również inauguracją mini-cyklu spotkań „Na Styku” sztuki filmowej
i muzyki. Pojawi się więc szansa obejrzenia wyjątkowych produkcji kinowych, w których muzyka odgrywa rolę znacznie większą, niż tylko dźwiękowego tła narracji. Zobaczymy też historie mniej lub bardziej znanych muzyków, czy filmowe dokumentacje ruchów muzycznych.
Pierwszą egzemplifikacją, która unaocznia w wyrafinowany sposób kunszt połączenia sztuki obrazu
i dźwięku, będzie film w reżyserii Rona Fricke – Samsara. W filmie tym, reżyser zabiera nas w fascynującą podróż do 25 krajów rozsianych po całym świecie, na spotkanie z jednej strony z naturalnymi cudami tamtych rejonów, a z drugiej strony na spektakl ukazujący skarby tradycyjnej kultury w zestawieniu
z osiągnięciami nowoczesności. Nie będzie to jednak typowy film w konwencji kina dokumentalno-przyrodniczego, gdyż Samsara to opowieść o naturze i kulturze, tradycji i nowoczesności, którą widz przeżywa nie tylko estetyczne, ale i duchowo. To film, w którym muzyka zastępuje słowa i jako taki, mówi on do nas mniej bezpośrednio, ale za to w muzycznie zapośredniczony sposób, trafia od razu
w głębię. Samsara to słowo pochodzące z sanskrytu, oznaczające „kołowrót egzystencji”, czyli cykl narodzin i śmierci. Pojecie to jest wspólne dla całej klasycznej myśli indyjskiej (hinduizm i buddyzm), skupionej w swej praktycznej formie, na sposobach wyjścia z tego cyklu.
Twórcą filmu jest mistrz fotografii poklatkowej – Ron Fricke, autor takich perełek filmowych jak: Chronos (1995) czy Baraka (1992) – w obu przypadkach jako reżyser, ale także Koyaanisqatsi (1982) – scenariusz
i zdjęcia, czy jako autor zdjęć do fragmentów Gwiezdnych Wojen, a dokładnie do Zemsty Sithów. Aby dostarczyć maksymalnych wrażeń sensorycznych, Frickie rejestruje swe obrazy na nietypowej – 70 mm taśmie filmowej, co daje oszałamiający efekt. Warto zaznaczyć, że reżyser poświęcił 5 lat na kręcenie zdjęć do filmu! Organicznym elementem dzieł Frickiego jest ścieżka dźwiękowa, której znaczenie jest nie mniejsze niż samego obrazu. Muzyka jak i obraz egzystują tutaj wg pewnego schematu powtarzalności, dzięki czemu widz/słuchacz doświadcza swego rodzaju audio-wizulanej mantry.
21 marca 2013r.
Duża sala, kina Regis, godz. 19.00
Bilety: 5 zł (z legitymacja DKF), 10 zł pozostali
Film zostanie poprzedzony prelekcją Pawła Korty.
Projekt dofinansowany z PISF.