Warunki współpracy przy budowie nowego zjazdu z autostrady A4 w Niepołomicach – tego dotyczy porozumienie, jakie dzisiaj w Krakowie podpisali marszałek Marek Sowa, burmistrz Niepołomic Roman Ptak oraz dyrektor krakowskiej Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Tomasz Pałasiński. Według wstępnych szacunków budowa nowego węzła i połączenia z Niepołomicką Strefą Inwestycyjną (NSI) będzie kosztować ok. 70 mln zł, a środki na to będą pochodzić z RPO dla Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020. Budowa powinna rozpocząć się już wiosną 2016 i potrwać do wiosny 2017.
– Podpisywane dzisiaj porozumienie to efekt wieloletnich zabiegów gminy Niepołomice o zjazd autostradowy. Dlatego cieszę się, że zakończyły się one pełnym sukcesem – zjazd został wprowadzony do Kontraktu Terytorialnego, a także ma zabezpieczone finansowanie ze środków w ramach nowego programu regionalnego – mówił we wtorek marszałek Marek Sowa, dodając, że zjazd i połączenia z NSI z pewnością będzie dodatkowym, potężnym impulsem dla rozwoju gminy Niepołomice – Już teraz Niepołomicka Strefa Inwestycyjna jest jedną z prężniej działających i stanowi wzór dla wielu samorządów, jak prowadzi współpracę ze środowiskiem biznesu.
Burmistrz Niepołomic Roman Ptak podziękował całemu Zarządowi Województwa Małopolskiego za wparcie dla inwestycji. – Warto było czekać, bo dzięki temu mamy zagwarantowane środki unijne z nowej perspektywy programowej UE. Koszt powstania węzła to blisko 70 mln zł – sama gmina nie byłoby w stanie udźwignąć tak dużego wydatku – podkreślił burmistrz dodając, że w Niepołomickiej Strefie Inwestycyjnej.
Jak przyznał dyrektor Tomasz Pałasiński z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, gmina Niepołomice była do tej pory „wielkim nieobecnym” na autostradzie A4. – Czas działał w tym wypadku na korzyść Niepołomic, bo w międzyczasie zmieniły się zasady i można było zaprojektować nie tylko zjazd, ale cały węzeł, który pozwala na jazdę zarówno na zachód, jak i na wschód autostrady – dodał.
Skorzystają mieszkańcy, inwestorzy i przyroda
Na nowy węzeł autostradowy czekają nie tylko mieszkańcy gmin Niepołomice czy Wieliczka, ale także inwestorzy związani z Niepołomicką Strefą Inwestycyjną. Już wiadomo, że samochody wyjeżdżające ze strefy i jadące na wschód (m.in. do Rzeszowa, na Ukrainę) po wybudowaniu węzła zaoszczędzą aż 12,5 km drogi (w porównaniu do obecnych możliwości), a te jadące na zachód (do Katowic, Berlina) – 5 km. Nowy zjazd będzie też z pewnością dużą zachętą dla kolejnych firm, które będą chciały lokować swoje biznesy w tym rejonie.
Jak podkreślali we wtorek sygnatariusze porozumienia, inwestycja jest także podyktowana względami bezpieczeństwa – pomiędzy obecnie istniejącymi węzłami w Bieżanowie i Szarowie, czyli na długości aż 16 km, nie ma zjazdu, co utrudnia ewentualne akcje ratownicze na autostradzie. Ważne są tu również kwestie ochrony przyrody – nowy węzeł znacznie ograniczy ruch ciężarówek na drodze krajowej nr 75, która przecina teren Puszczy Niepołomickiej, a więc obszaru chronionego Natura 2000.
Porozumienie – ważny krok naprzód
Na mocy podpisanego 19 maja br. w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Małopolskiego porozumienia ustalono zasady realizacji budowy węzła Niepołomice. Gmina i miasto Niepołomice zobowiązały się do przygotowania i zrealizowania całej inwestycji, a więc także zabezpieczenia i sfinansowania wszelkich kosztów prac wstępnych (w tym badań archeologicznych), budowy i nadzoru. W związku z tym Zarząd Województwa Małopolskiego przekazał Burmistrzowi Miasta i Gminy Niepołomice zarządzanie drogą wojewódzką nr 964 (na odc. nr 320 od km 0+180 do km 0+580) na czas przygotowania i realizacji przedsięwzięcia, a Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad – zarządzanie fragmentem pasa drogowego autostrady A4. Przekazanie zarządzania jest niezbędne do przeprowadzenia inwestycji przez gminę. Porozumienie ma obowiązywać aż do 2017 roku.
Zjazd w Niepołomicach – szczegóły techniczne inwestycji
Nowy węzeł zostanie zlokalizowany pomiędzy obecnie istniejącymi węzłami Kraków Bieżanów i Targowisko. Powstanie w miejscu skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 964 w Podłężu (gm. Niepołomice) i będzie tak zaprojektowany, by można było nim wjechać na A4 w kierunku na Rzeszów lub Kraków. Inwestycja obejmuje także powstanie całej potrzebnej infrastruktury – z budową oświetlenia, przebudową ekranów akustycznych czy zainstalowaniem urządzeń elektronicznego systemem poboru opłat.
Według szacunków cała budowa ma kosztować ok. 70 mln zł. Środki finansowe na przygotowanie i realizację przedsięwzięcia pochodzić będą z Małopolskiego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014 – 2020. Gmina Niepołomice pokryje koszty powstania dokumentacji, decyzji, opinii i nadzoru archeologicznego, a także wkładu własnego do MRPO. GDDKiA nie partycypuje w kosztach.
(Biuro prasowe/pkorb)