Strona główna » Kultura » „Jezioro Łabędzie” Teatru Bolszoj w Kinie Regis w czwartek

„Jezioro Łabędzie” Teatru Bolszoj w Kinie Regis w czwartek

Kino Regis serdecznie zaprasza na projekcję jednego z najpiękniejszych i najbardziej znanych baletów wykonywanych przez zespół baletowy moskiewskiego Teatru Bolszoj – „Jezioro Łabędzie”. Balet z fenomenalną muzyką Piotra Czajkowskiego będzie można zobaczyć na ekranie bocheńskiego kina już 26 lutego (czwartek) o godz. 19.30.

Trudno dziś uwierzyć, że mająca miejsce w Moskwie prapremiera tego baletowego przeboju nad przebojami okazała się całkowitą klapą. Nie było to jednak to „Jezioro łabędzie”, które znają dzisiejsi miłośnicy baletu na całym świecie. Dopiero wersja choreograficzna Mariusa Petipy z 1895 roku, zaprezentowana w Petersburgu, zdobyła poklask i do dziś błyszczy na wszystkich liczących się scenach baletowych, w licznych wersjach i przeróbkach. Niemal zawsze niezmienną częścią „Jeziora łabędziego” pozostają słynne „białe” akty, czyli drugi i czwarty, w których tancerki odgrywające role łabędzi występują w białych tiulowych spódniczkach (paczkach). Co ciekawe, to nie Petipa, ale jego uczeń – Lew Iwanow – jest autorem tych fragmentów, które stały się symbolem klasycznego baletu w ogóle. Na moskiewskiej scenie „Jezioro łabędzie” pozostaje nieprzerwanie w repertuarze, a podwójną, arcytrudną główną rolę dobrej księżniczki Odetty zaklętej w łabędzia i złej Odylii wykonywały i wykonują kolejne pokolenia najwybitniejszych balerin, od Galiny Ułanowej, przez Maję Plisiecką, po Swietłanę Zacharową.

Zespół baletowy moskiewskiego Teatru Bolszoj (Państwowego Akademickiego Wielkiego Teatru Rosji) cieszy się ogromną i niesłabnącą sławą. Na jego gościnne występy baletomani wszystkich większych miast świata czekają z ogromną niecierpliwością. Dlatego też kierownictwo tej czołowej sceny operowo-baletowej Rosji zdecydowało się, wzorem nowojorskiej The Metropolitan Opera, na organizację transmisji przedstawień baletowych w jakości obrazu HD i dźwięku DD Surround nie tylko do ważniejszych ośrodków kulturalnych, ale i do mniejszych miejscowości. Dziś transmisje te oglądają widzowie zgromadzeni w kilkuset salach kinowych, teatralnych i filharmonicznych całego świata.

Historia moskiewskiego baletu sięga czasów carskiej Rosji (1776). W XIX wieku, jako jedna z dwóch najważniejszych carskich scen (druga to Teatr Maryjski w Sankt Petersburgu, ówczesnej stolicy Rosji), starała się zaspokajać wymagania coraz bardziej wymagających władców imperium i całego carskiego dworu, a także gusta moskiewskiej publiczności, składającej się głównie z mieszczaństwa. Stąd wypracowanie w Moskwie odmiennego od petersburskiego stylu tańca. Szkoła moskiewska to czystość techniki, siła i swoboda wykonywania nawet najtrudniejszych ewolucji. W XX wieku, gdy Moskwa znów stała się stolicą państwa i ośrodkiem władzy, Teatr Bolszoj rozkwitł i stał się wizytówką całej radzieckiej sztuki baletowej. Tu jaśniały talenty Galiny Ułanowej, Mai Plisieckiej, Jekateriny Maksimowej, Władimira Wasiliewa czy Irka Muchamiedowa. Również dziś wirtuozeria zespołu i solistów stoi na najwyższym poziomie i jest wzorem do naśladowania dla innych kompanii baletowych na świecie.

Zespół pod kierownictwem Jurija Grigorowicza, choreografa i przez ponad 30 lat dyrektora artystycznego baletu (1964–95), wypracował swój własny, niepowtarzalny, wręcz akrobatyczny styl. Ikonami tego stylu stały się spektakle w choreografii Grigorowicza: „Spartakus”, „Złoty Wiek”, „Iwan Groźny” czy „Romeo i Julia”. Dwa ostatnie obejrzymy w tym sezonie, a „Spartakusa” mieliśmy okazję podziwiać w 2013 roku. Bolszoj zaprezentuje także Grigorowiczowskie wersje baletowej klasyki: „Bajaderę”, „Jezioro łabędzie” i „Dziadka do orzechów”. Wydarzeniem będzie otwierająca sezon premiera nowej wersji baletu „Legenda o miłości” Jurija Grigorowicza, choreografii, która otworzyła mu drogę do stanowiska baletmistrza, a potem dyrektora moskiewskiego baletu. W 2008 roku Grigorowicz powrócił do Teatru Bolszoj jako baletmistrz i choreograf, by realizować nowe wersje swoich baletów. Przykładem choćby „Śpiąca królewna”, która była wystawiona na otwarcie dużej sceny Bolszoj po generalnym remoncie. Pokazywano ją również w ubiegłych sezonach w kinach na całym świecie. Piaty już sezon transmisji baletowych z Teatru Bolszoj będzie świętem Grigorowicza i okazją do poznania przekroju jego twórczości.
—————-
JEZIORO ŁABĘDZIE
26.02.2015, godz. 19.30, duża sala kina Regis
muzyka: Piotr Czajkowski
oryginalna choreografia: Jurij Grigorowicz
Przedstawienie trwa około 2 godzin i 40 minut.
Bilety w cenie 25 zł.

JEZIORO ŁABĘDZIE-01

Zobacz także

Tańce na Uzborni

Pokaz tańca towarzyskiego w wykonaniu tancerzy ze Szkoły Tańca REGIS odbędzie się w amfiteatrze na Uzborni w niedzielę 17 października ...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

CAPTCHA
Change the CAPTCHA codeSpeak the CAPTCHA code