Strona główna » Wydarzenia » Droga do PSSAG, targowisko i Park & Ride- rozmowa z Tomaszem Przybyło

Droga do PSSAG, targowisko i Park & Ride- rozmowa z Tomaszem Przybyło

Prezentujemy Państwu kolejną częśc wywiadu, jaki przeprowadziliśmy z wiceburmistrzem Tomaszem Przybyło, na temat miejskich inwestycji. Tym razem zajmujemy sie drogą do Powiatowej Społecznej strefy Aktywności Giospodarczej, budową targowiska i planami budowy naziemnego parkingu w okolicy dworca.
Bogusław Roguż: A jak wygląda sprawa drogi do Powiatowej Społecznej Strefy Aktywności Gospodarczej?
Tomasz Przybyło: To wspólne przedsięwzięcie miasta i powiatu, który jest liderem realizacji całego projektu. Niedawno odbyłem spotkanie w tej sprawie z panią dyrektor Martą Walczak, dyrektor wydziału inwestycji w Starostwie Powiatowym, która przekazała mi wniosek i umowę o dofinansowanie oraz program funkcjonalno- użytkowy. Do tej pory tych dokumentów nie mieliśmy, więc w tej chwili są analizowane przez naszych pracowników. Musimy sobie wypracować pewien tryb działania, aby doprowadzić ten projekt do końca. Jest deklaracja naszego wkładu finansowego w całość tego przedsięwzięcia. Na mocy zawartego porozumienia Miasto jest odpowiedzialne za wybudowanie drogi dojazdowej do strefy. W budżecie miasta na bieżący rok zostały zabezpieczone środki na projekt tej drogi.
BR: Kolejna sprawa. Nie przeszedł wniosek dofinansowania do targowiska. Co teraz dzieje się z tą sprawą?
TP: Pan burmistrz jest na tyle zdeterminowany, że zadeklarował, że jeśli nie zostanie ogłoszony następny nabór na wnioski, to i tak przystąpimy do budowy targowiska własnymi siłami. Mamy jednak bardzo dobre informacje z Urzędu Marszałkowskiego, że w kwietniu zostanie ogłoszony następny nabór wniosków o dofinansowanie budowy targowisk. W chwili obecnej mamy gotowe wszystkie dokumenty i czekamy tylko na ogłoszenie o naborze. Jeśli tak się stanie, to natychmiast składamy wniosek i po jego pozytywnym rozpatrzeniu i przyznaniu dofinansowania, być może jeszcze w tym roku rozpocznie się budowa. Targowisko w obecnym kształcie stwarza zagrożenie dla bezpieczeństwa, bo niektórzy sprzedawcy handlują przy samej drodze. Mamy nadzieję, że dość szybko powstanie targowisko z prawdziwego zdarzenia, z odpowiednim zapleczem sanitarnym tak, aby można było handlować wszystkimi produktami rolniczymi, w tym także zwierzętami.

BR: A co z remontem Muzeum?
TP: Inwestycja ta jest realizowana przez Muzeum im. Stanisława Fischera, my zapewniamy tylko wsparcie w postaci pomocy urzędników miejskich oraz środki finansowe w wysokości około 1,5 mln zł, czyli nieco ponad 40% wartości projektu. Tak więc chociaż inwestycja dzieje się w mieście i częściowo za miejskie pieniądze, to nie UM jest zamawiającym a Muzeum.

BR: Teraz kwestia Park and Ride – mamy wizualizację 4-poziomowego parkingu. Czy tak wysoka budowla nie będzie zakłócała widoku dworca PKP?
TP: Zostanie zachowany odstęp kilkudziesięciu metrów od budynku dworca, poza tym parking zostanie wybudowany w bezpośredniej bliskości wiaduktu drogowego, który nie jest przecież obiektem zabytkowym, więc nie obawiałbym się tutaj o jakąś rażącą niezgodność stylów. Trudno zresztą wyobrazić sobie piętrowy parking stylizowany na budowlę z końca XIX wieku. Miasto będzie odpowiedzialne za utrzymanie tego obiektu , ale być może powierzy je jakiemuś podmiotowi zewnętrznemu – spółce komunalnej lub podmiotowi prywatnemu. Nie zostały jeszcze ustalone kwestie szczegółów płatności za parkowanie. Sądzę, że powstanie tego parkingu pozwoli na uporządkowanie parkowania w rejonie dworca, bo w tej chwili kierowcy ze względu na niedostatek miejsc postojowych często zostawiają samochody w miejscach przypadkowych, niedozwolonych. Po powstaniu parkingu, plac wielofunkcyjny, który znajduje się na wprost dworca PKP będzie mógł być pozostawiony dla potrzeb hali widowiskowo-sportowej. Obecnie, gdy odbywają się większe imprezy na tym obiekcie, brakuje w pobliżu miejsc parkingowych.

BR: Park and Ride to pewnego rodzaju węzeł przesiadkowy. Czy jest szansa, aby przenieść w to miejsce także busy z ul. Kościuszki?
TP: Nie wydaje mi się, aby byłoby to dogodne dla przewoźników i pasażerów busów, bo większość z nich jest zainteresowanych, aby jak najszybciej dostać się do centrum, a dworzec PKP jest jednak od niego oddalony. W pobliżu dworca powstaną oczywiście zatoczki, gdzie busy będą mogły się bezpiecznie zatrzymać i wysadzić pasażerów.

BR: W jakim okresie czasu ta inwestycja może być zrealizowana?
TP: Do połowy 2015 roku.  Jesteśmy dopiero na początku drogi prowadzącej do realizacji tej inwestycji. Na razie nie ma jeszcze wniosku o dofinansowanie, pozwolenia na budowę itp. Mamy przed sobą sporo etapów do przejścia. Należy podkreślić, że Bochnia została wytypowana jako jedno z czterech miast, gdzie pilotażowo zostaną wybudowane węzły przesiadkowe. Powstaną one jeszcze w Krzeszowicach, Trzebini i Tarnowie. Docelowo zarząd województwa małopolskiego ma zamiar wybudować na terenie województwa nawet kilkadziesiąt tego typu parkingów.
(BR)

Zobacz także

Łapanowski finał konkursu poświęconego Kapelanowi Wojska Polskiego ks. płk. Janowi Leonowi Ziółkowskiemu „W ojców wierze daj wytrwanie”

26 marca 2024 roku w CKZiU im. św. Jana Pawła II w Łapanowie odbył się finał konkursu dla uczniów szkół ...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

CAPTCHA
Change the CAPTCHA codeSpeak the CAPTCHA code