Strona główna » Kultura » O granicach miłości i o poniżeniu. „Przełamując fale” – odnowiony cyfrowo klasyk Larsa von Triera w DKF

O granicach miłości i o poniżeniu. „Przełamując fale” – odnowiony cyfrowo klasyk Larsa von Triera w DKF

16 października (piątek, godz. 19.00) w kinie Regis nadarzy się sposobność by obejrzeć odrestaurowany cyfrowo film z bogatego dorobku Larsa von Triera – „Przełamując fale” (1996).

„Przełamując fale” uchodzi dziś za niemal wzorcowy obraz utrzymany według zasad manifestu DOGMA 95. Oszczędna scenografia, specyficzna gra aktorska i plastyczne, niedoświetlone zdjęcia budują niepowtarzalny klimat. Mimo upływającego czasu, film nie zestarzał się ani trochę. Autorski styl Larsa Von Triera nadal okazuje się niepodrabialny, a liczne nagrody filmowe, w tym Grand Prix festiwalu w Cannes dowodzą, że jurorzy i krytycy odpowiednio wcześnie się na nim poznali. „Przełamując fale” to dziś część filmowego kanonu, a także pierwsza część tzw. „trylogii serca”, której kolejnymi odsłonami są „Idioci” i „Tańcząc w ciemnościach”.

Prelekcję do filmu wygłosi Kaja Klimek – publicystka popkulturowa, absolwentka dziennikarstwa i kulturoznawstwa (UJ). Tłumaczka filmów i książek. Dwukrotnie wyróżniona w konkursie im. Krzysztofa Mętraka dla młodych krytyków filmowych. W 2015 roku laureatka nagrody PISF (wraz Tomaszem Raczkiem) na Festiwalu Filmowym w Gdyni w kategorii najlepszego programu telewizyjnego (za „Weekendowy Magazyn Telewizyjny”).
Bohaterką filmu jest Bess McNeill (nominowana do Oscara Emily Watson), która właśnie zawarła związek małżeński z Janem (Stellan Skarsgård), pracownikiem platformy wiertniczej. Chociaż Bess jest głęboko wierząca i postępuje według wytycznych swojej wiary, lokalna społeczność nie akceptuje jej małżeństwa, a Jana traktuje jak obcego. Kiedy mężczyzna znów wyrusza na platformę, poddana społecznemu ostracyzmowi Bess gorliwie modli się do Boga, by jej rozłąka z mężem trwała jak najkrócej. Jej prośba zostaje spełniona. Jan wraca do domu wcześniej w wyniku wypadku, któremu uległ przy pracy. Sparaliżowany mężczyzna prosi żonę, obwiniającą się o jego nieszczęście, by współżyła z innymi mężczyznami i opowiadała mu o swoich przeżyciach, bo tylko w ten sposób może być dalej szczęśliwa. Na początku niechętna wytycznym męża, Bess z czasem zaczyna wierzyć, że dzięki temu jej mąż wróci do zdrowia.

Lars Von Trier – jeden z najwybitniejszych współczesnych twórców filmowych. Urodził się w 1956 roku w Kopenhadze. Ukończył szkołę filmową w swoim rodzinnym mieście. Jeszcze jako student rozpoczął międzynarodową karierę od dwukrotnego zwycięstwa na festiwalu filmów studenckich w Monachium. Jego debiut, „Element zbrodni” nie tylko został zakwalifikowany do konkursu MFF w Cannes w 1984 roku, ale zdobył tam nagrodę najwyższej komisji technicznej. Film stanowił pierwszą część „trylogii europejskiej”, na którą złożyły się jeszcze „Epidemia” (1988) i „Europa”. Filmy te były typowymi przykładami autorskiego kina artystycznego – poszukującego i wyrafinowanego stylistycznie. W 1995 roku Von Trier ogłosił wraz z grupą innych skandynawskich reżyserów Manifest Grupy Filmowej „Dogma”, który uznawany jest za jeden z najważniejszych aktów przemiany sztuki filmowej. Zakładał on odejście od filtrów i efektów optycznych na rzecz naturalności, zakazywał eksperymentów z chronologią i wypełniania ekranowego czasu „powierzchowną akcją” (używanie broni, morderstwa), a także nakazywał filmowanie kamerą „z ręki”. To właśnie do tych zasad próbowały się stosować filmy „Przełamując fale” (1996), „Idioci” (1998) i „Tańcząc w ciemnościach” (2000). Ten ostatni canneńskie jury nagrodziło Złotą Palmą, najważniejszą nagrodą festiwalu. Filmy Duńczyka mają tylu zwolenników, co przeciwników. Przez jednych Von Trier uważany jest za geniusza, przez drugich – za manipulatora współczesnego kina. Podział ten utrzymał się także przy okazji premier innych filmów twórcy, jak „Dogville” (2003), „Mandarlay” (2005), „Melancholia” (2011) czy „Nimfomanka” (2013).

————
PRZEŁAMUJĄC FALE (1996) – 16.10.2015, godz. 19.00
Gatunek: dramat obyczajowy
Reżyseria: Lars von Trier
Produkcja: Dania/Szwecja/Francja/Holandia/Norwegia/Islandia/Hiszpania
Czas trwania: 159
Kino Regis, ul. Regis 1
Ceny biletów: 10 zł normalny 5 zł (klubowicze)
Zrealizowano przy wsparciu PISF.
pf2 pf3 KINÓWKI.pl

Zobacz także

Majówka na Uzborni

Burmistrz Miasta Bochni oraz Miejski Dom Kultury w Bochni zapraszają do amfiteatru w Parku Rodzinnym Uzbornia z okazji 231. rocznicy ...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

CAPTCHA
Change the CAPTCHA codeSpeak the CAPTCHA code